SMKN1 Labuan Bajo : Middelbaarberoepsschool voor Toerisme
Sinds 2016 ondersteunen wij jaarlijks op deze school praktijklessen in de vorm van fieldtrips. Deze zijn erg succesvol gebleken. Gestart met studenten tour en travel. Een geselecteerde groep studenten worden intensief begeleid door een ervaren Tour guide. Zij maken trips naar de toeristische plekken in de nabije omgeving en leren hoe zij toeristen moeten begeleiden naar deze plekken. Tijdens de fieldtrips wordt alleen Engels gesproken. Ze maken hierover een verslag en moeten daarnaast ook presentatie geven aan hun medestudenten. Studenten uit de fieldtrips hebben een grote voorsprong op hun medestudenten, niet alleen hun engels is verbeterd maar ook hun competenties als tourguide. Deze groep krijgt betere stageplaatsen en na schooltijd vinden zij makkelijker goede baan.
De St. Aloysius in Ruteng is een kleine technische SMK (middelbaar beroeps onderwijs) en ligt zo’n 3 kwartier rijden van de hoofdstad Labuan Bajo vandaan. Op het moment biedt de school 175 plaatsen voor kansarme studenten uit de omgeving. De school ontvangt jaarlijks ruim 2x zoveel aanmeldingen dan ze aankunnen. Een derde van het aantal leerlingen dat wordt toegelaten, heeft niet genoeg geld om het schoolgeld te betalen. Wij zetten ons in om meer leerlingen toegang te bieden tot technisch onderwijs en de kwaliteit ervan te verbeteren.
Onder begeleiding van een ervaren gids ontwikkelen studenten commerciële wandelroutes in en rondom Labuan Bajo. Duurzaam ecotoerisme staat hierbij hoog in het vaandel. De beste routes worden uitgewerkt en aangeboden aan hotels en reisbureaus. De studenten worden vervolgens verder opgeleid als gids. Zo krijgen ze de nodige praktijkervaring en kunnen ze mooi wat bijverdienen. Ook de lokale bevolking die langs de route woont pikt een graantje mee: ze biedt souvenirs en kleine versnaperingen aan toeristen onderweg.
Toeristen helpen studenten en andersom. Ze kunnen letterlijk een kijkje nemen in de keuken van de School voor Toerisme. In samenwerking met een tourorganisatie in Nederland hebben we een programma samengesteld waarbij toeristen kooklessen krijgen van studenten tijdens hun praktijklessen, die op school worden gegeven. Het leren omgaan met toeristen is uitermate belangrijk in de voorbereiding op hun beroep. Zo wordt gelijk de kennis van de Engelse taal in praktijk gebracht. Uiteraard mogen de toeristen na afloop van hun eigen gemaakte authentiek Indonesische gerechten proeven. Het programma is opgenomen in het tourprogramma van de tourorganisatie, waar toeristen een keuze kunnen maken uit verschillende flexibele bezigheden op Flores.
Goede voeding is belangrijk. Om het dieet van studenten te verbeteren zijn wij daarom gestart met het houden van ecologische tuinen. 15 plots van 700m2 worden gebruikt om groenten en fruit te verbouwen die de studenten moeten voorzien van gezonde voeding. Leren om zelfvoorzienend te zijn is een goede basis voor later. Want niet alleen leren studenten hun gewassen te verbouwen, zij leren ook hoe ze deze vervolgens kunnen bereiden in de keuken. Bovendien leren ze samen te werken en om te gaan met eventuele overschotten, waarmee ze naar de markt gaan. Met de opbrengst verrijken ze hun maaltijden met een stukje vlees.
De hoofdstad Labuan Bajo floreert bij het groeiende aantal toeristen en economie. Daarmee groeit de behoefte aan vakmensen. Er is een tekort aan goed opgeleid personeel op velerlei gebied zoals in de bouw, meubelmakerij en techniek. Vaklui worden momenteel ingevlogen vanuit Bali en Java. En dat is zonde! Flores heeft genoeg potentieel om lokale bevolking in te zetten voor deze werkzaamheden. Dit komt grotendeels doordat de meeste jongeren geen toegang heeft tot de juiste kennis. Er is een gemis aan een stukje expertise omdat de kwaliteit van het onderwijs tekort schiet. Het idee van het Flores Learning Center (FLC) is om het aantal lokale vakmensen te vergroten door gerichte trainingen of cursussen te geven die de studenten een betere aansluiting geven op de arbeidsmarkt. Het verkrijgen van de juiste kennis varieert van korte cursussen gericht op toerisme, zoals:
- hospitality,
- hygiëne en
- Engelse les voor gevorderden
Maar ook een opleiding tot timmerman of schilder behoort tot de mogelijkheden. Momenteel zijn we op zoek naar geschikte (zelfstandige) ruimte hiervoor en goede samenwerkingsverbanden om dit op te zetten.
Voor een relatief klein eiland te midden van de Indische oceaan is toerisme enorm belangrijk. Met toerisme komt automatisch de vraag naar een goede beheersing van de Engelse taal. Leerlingen in Indonesië beginnen al op de basisschool met het leren van Engels, maar zijn vaak te verlegen en te bescheiden om het daadwerkelijk te gebruiken. Dit is inherent aan de Indonesische cultuur. Om de communicatieve vaardigheden in de Engelse taal te verbeteren is het nodig dat er kwalitatief hoogwaardige leerstof aanwezig is en docenten over de nodige praktische vaardigheden beschikken om leerlingen te stimuleren in het Engels te communiceren.
Een belangrijk gemis bij de leerlingen is het ontbreken van een persoonlijk Engels cursusboek. Sommige leerlingen, waarvan de ouders het kunnen betalen, mogen kopieën maken. Maar vaak genoeg moet een leerling het zonder boeken stellen. Met als gevolg dat ze grote delen van de lesstof uit boeken overschrijven. Hierdoor zijn leerlingen niet volledig met hun aandacht bij de docent. Wat ten koste gaat van de aandacht voor communicatieve vaardigheden, extra toelichting en zelfs de opgaven voor het huiswerk.
De oplossing is een persoonlijk Engels cursusboek voor elke leerling. Zo hoeven de leerlingen geen lessen van het schoolbord over te schrijven en er is meer tijd voor communicatie. Om een student genoeg zelfvertrouwen en motivatie te geven om in het Engels te converseren is het nodig dat de kwaliteit en vaardigheden, bij zowel docenten als studenten verbetert. De lessen worden momenteel gegeven door docenten die zelf over onvoldoende kennis beschikken van de Engelse taal. Ook wordt er in de lessen nauwelijks aandacht besteed aan spreek- en luistervaardigheid.