Warning: Parameter 2 to qtranxf_postsFilter() expected to be a reference, value given in /var/www/vhosts/educhild.nl/httpdocs/wp-includes/class-wp-hook.php on line 308
zelfsturing

Sorry, this entry is only available in Dutch. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Fijlstra en WullingsIn een zonnig karakteristiek, klein pand in de dorpsstraat van Amstelveen stap ik het kantoor van Fijlstra en Wullings binnen. Waar Rob Fijlstra (organisatieactivist) en Philip Lomans (directeur Netvlies) hun middag wijden aan het delen van hun kennis op het gebied van innoverend organisatiemanagement: zelfsturing op basis van passie en talent. Al sinds het organiseren van dit evenement rijst bij mij de vraag wat wordt bedoeld met ‘de hark’. Vandaag zal ik hierop een antwoord krijgen. Heren nogmaals onze hartelijke dank voor jullie inzet en bijdrage aan ons goede doel!

ROB & PHILIP ZETTEN ZICH IN VOOR EDUCHILD

Ik ontmoet Rob voor de eerste keer, hij heeft zojuist de stoelen voor de gasten naar boven gesjouwd. Geen kleine opgave, gezien de heerlijke zonnige temperatuur.  Op de achtergrond klinkt een warm spaanstalig muziekje die je direct welkom gevoel geeft in het sfeervolle oude pand. Even later komt ook Marjon volledig bepakt en bezakt met versnaperingen voor de borrel, de open ontvangst ruimte binnenlopen. Amke  zorgt voor de feminine touch: Rozen op de tafels.
Langzaamaan komen de deelnemers binnendruppelen.  Er ontstaan geanimeerde gesprekken rond het bord met controversiële stellingen, die door Rob zijn opgesteld.  Een gemêleerde groep gasten begint zich te vormen. Onze jongste gast is Thijs van rond de 20 en onze oudste gast Rumo, die volgens eigen zeggen stamt uit het tijdperk van de 1D visie op organisatiemanagement.

ZELFSTURING OP BASIS VAN PASSIE & TALENT

Zelfsturing op basis van passie en talent

Stipt op tijd vertrekken we allen naar boven, waar de zaal zo is ingericht dat we de presentatie goed kunnen volgen. Een zacht briesje komt door de openslaande ramen de ruime lichte kamer binnen. De kring nodigt uit tot het stellen van vragen en openen van  discussies, die al snel zullen plaatsvinden.  Na een gepassioneerd intro van Marjon over onze goede werken voor EduChild, vertelt Rob over een nieuwe manier  van organisatiemanagement in onze steeds veranderende samenleving. In zijn visie worden bedrijven gedreven door werknemers die hun passie en talenten kunnen inzetten op basis van vertrouwen en verbinding. Vragen die hij stelt zetten aan tot nadenken: 1. Als zelforganisatie en guided autonomy de toekomst hebben; wat betekent dit voor uw eigen positie en gedrag? 2. Dragen uw interventies nu al bij aan de ontwikkeling richting zelfsturing en talentontwikkeling? Of bent u een bron van stagnatie? 3. Bent u voorbereid op een toekomst met minder managementfuncties, meer rolwisselingen en jongeren, die hun plek opeisen? 4. Welke mogelijkheden gebruikt u, c.q. laat u onbenut om in uw eigen omgeving het verschil te maken? Al gauw ontstaan levendige discussies tussen de deelnemers, die de middag doen omvliegen.

 

DYNAMISCHE MENSENORGANISATIE VAN NETVLIES

Wanneer Philip het stokje overneemt is het me duidelijk geworden waar de hark voor staat. Niet de stijve harken in menig MT, maar de hark als vastgeroest organisatieschema die zijn beste tijd wel heeft gehad. Philip vult Rob naadloos aan met het voorbeDynamische mensorganisatieeld van het succesvolle Netvlies, dat al langer bestaat dan Google en waar ze in 2012 voor een ommezwaai in organisatiemanagement hebben gekozen. Hij legt de vergelijking tussen de sociale mensorganisatie die zij hanteren binnen Netvlies met het menselijk lichaam, waar alle organen afhankelijk zijn van elkaar. De medewerkers hebben ieder een rol  op basis van talenten zich inschrijven voor binnenkomende projecten. De directie heeft een duidelijke visie en faciliteert haar  medewerkers zodat zij hun werk optimaal kunnen uitvoeren. Door de celstructuur van zelfstandig ondernemen en dynamische groepvorming ontstaat een natuurlijk ecologisch systeem waar vrijheid en vertrouwen de basis vormen.

VRIJHEID & VERTROUWEN VOOR SCHOLEN IN INDONESIE?

EVrijheid en vertrouwenen mooi ideaal, die blijkt succesvol te zijn voor Netvlies. Zou een dergelijk systeem op de school voor toerisme in Labuan Bajo kunnen leiden tot succesvolle, ondernemende vakspecialisten? Steeds meer Montessorischolen vinden hun weg in Indonesië en wie weet zijn er meer liberaler vormen van onderwijs aanwezig, zoals de Vrije school waar ook naar de passie van kinderen wordt gekeken.  Ik verwacht dat door de wij-cultuur in Indonesië,  accenten anders worden gelegd om individuele passie en zelfstandig denken te stimuleren. Maar dat een systeem op basis van vrijheid en vertrouwen mits goed gefaciliteerd, overal zijn vruchten kan afwerpen.
Tijdens de borrel, die volgt na de presentatie (presentatie Fijlstra Wullings – zelfsturing & presentatie Netvlies – mensenorganisatie), is het duidelijk dat mijn enthousiasme voor dit onderwerp wordt gedeeld. Een hele  geslaagde middag! Voor velen de eerste maar zeker niet de laatste keer.

Leave a Reply

Required fields are marked *.


Warning: Parameter 2 to qtranxf_postsFilter() expected to be a reference, value given in /var/www/vhosts/educhild.nl/httpdocs/wp-includes/class-wp-hook.php on line 308


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.