Warning: Parameter 2 to qtranxf_postsFilter() expected to be a reference, value given in /var/www/vhosts/educhild.nl/httpdocs/wp-includes/class-wp-hook.php on line 308
Bezoek aan Flores november 2013 - EduChild

Bezoek aan Flores november 2013

12-02-2015 - Door Javelyn Westerveld

OLYMPUS DIGITAL CAMERAHet gaat goed op Flores! Het toerisme groeit en dat is heel goed voor onze school. Toeristen komen vaak voor een kort bezoek van een aantal dagen. Ze bezoeken bezienswaardigheden als Kelimutu, de 3-kleurige kratermeren, de Floresmens, een uitgestorven mensensoort die 18.000 jaar geleden moet hebben geleefd en natuurlijk het Komodo National Park waar de beroemde Komodovaranen in bescherming leven. In november 2013 besluit het bestuur, geheel op eigen kosten, zelf een kijkje te nemen op dit prachtige eiland. Marjon Tjia, Truus de Graaf, Arie van den Heuvel en Bethe Alkemade trokken met zijn allen naar het verre oosten om polshoogte te nemen bij de lopende projecten van de stichting.

Prachtig uitzicht over de baai van Labuan Bajo

Prachtig uitzicht over de baai van Labuan Bajo

Op 3 november 2013 landden we na een lange reis op het vliegveld van Labuan Bajo. De hoofdstad wordt in de Financial Times de snelstgroeiende toeristenbestemming van Indonesië genoemd. De regering van Indonesië heeft Flores, Lombok en Bali aangewezen als de gebieden voor eco-toerisme. Dit betekent dat Flores extra geld ontvangt voor bevordering van het eco-toerisme. Ook onze school wordt hierdoor extra gesteund. De komende 5 dagen zouden we ons mede ter voorbereiding op het jubileumseminar van 26 november verdiepen in onze school voor Toerisme en een tweetal andere scholen. We maken deze reis geheel op eigen kosten, want  we zetten ons graag in voor een verbetering van de wereld, die ons inziens begint met ondersteuning en aandacht voor relevant en arbeidsmarkt-gericht onderwijs.

Onze gidsen Eka, Manto en Jones.

Onze gidsen Eka, Manto en Jones.

De toeristenschool bloeit na onze 10-jarige begeleiding als nooit tevoren en andere scholen voor beroepsopleiding vragen om onze hulp en inzet.  Marjon heeft een drietal studenten van de school gevraagd ons te begeleiden als gids en op deze wijze praktijkervaring op te doen. Het zijn Eka, Manto en Jones. Ze spreken uitstekend Engels.’

Ons reisverslag

Dag 1: We komen aan op Flores en ‘s avonds gaan we naar een lokaal restaurant waar studenten van de toeristenschool koken en serveren. Goed om te zien dat de studenten goed terecht komen en zich vol enthousiasme inzetten in restaurants, hotels duikscholen en andere toeristische trekpleisters. We kijken uit op de baai van Labuan Bajo, een schitterend gezicht!

Dag 2 –  bezoek aan de School voor Toeristiek: Bij binnenkomst van de school in de hoofdstad van Flores, werden we hartelijk ontvangen met een welkomstwoord, de plechtige overhandiging van een haan als welkomstgeschenk aan onze voorzitter Truus en het drinken van een slok krachtige Arak. In de komende dagen zou blijken hoezeer deze voor ons zo opmerkelijke verwelkoming tot de dagelijkse gewoonten op Flores behoort. Zeer  benieuwd waren we natuurlijk naar de laatste ontwikkelingen op de school en vooral ook naar de voortgang van de vier in 2013 in gang gezette projecten:

  • opzet boekenbank,
  • extra Engelse lessen,
  • groentetuin en de fieldtrips.

David Rothe is als docent in de Engelse taal nauw betrokken bij de school en zijn extra lessen zijn een groot succes, zowel voor de docenten als voor de studenten. De behoefte hieraan is groot en we stellen vast dat we dit succes moeten zien vast te houden. De lunch wordt verzorgd door de afdeling “food & beverage” van de school en is, hoe kan het anders, overheerlijk, terwijl diverse speeches worden gehouden.

Daarna wordt ons de voortgang van het tweede project, de grote groententuin getoond door Pieter Zwitser. Hij woont al 16 jaar in Flores en is landbouwkundig ingenieur. Zijn enthousiasme is aanstekelijk en mist zijn uitwerking bij de studenten niet: de studenten die verblijven op de campus beijveren zich  in hun vrije tijd om te zorgen voor nieuwe aanplant, onderhoud en het oogsten van de groenten.  Ook wordt op initiatief van Pieter een nieuwe visvijver aangelegd zodat ook zorg gedragen kan worden voor het kweken van vis.  Doel  van dit tuinproject is dat de studenten de gezonde groenten en vis kunnen klaar maken tijdens de food & beverage lessen en deze ook zelf kunnen eten. Als er over is, dan kunnen de overschotten eventueel worden verkocht aan restaurants in Labuan Bajo. Verder laat Pieter ons een oude waterput zien, waarvan hij denkt dat deze tegen beperkte kosten gerevitaliseerd kan worden, niet alleen voor waterconsumptie maar ook voor de groententuin in droge tijden.

LinkedIn workshop door Gerard Klein Essink.

LinkedIn workshop door Gerard Klein Essink.

Om de school kennis te laten maken met ‘sociale media’ geeft Gerard Klein Essink, de man van Truus, een enthousiaste en ook praktische les over het belang van het gebruik van LinkedIn. De studenten zijn meteen onder de indruk van dit middel dat een handig en modern middel is voor het vinden van banen en het ontwikkelen van een toekomstige loopbaan.

Dag 3 – Stella Maris, scheepvaartschool: De volgende dag bezoeken we Stella Maris. Daar wisselen we met het bestuur een paar uur van gedachten over de situatie van de school. Stella Maris is een andere school in Labuan Bajo, waar studenten worden opgeleid in navigatietechniek om schepen te besturen, het onderhoud van schepen en de Engelse taal. Het aantal leerlingen van Stella Maris staat onder druk en is de laatste 3 jaren teruggelopen tot ca. 120. De budgetten van de huidige sponsor (katholieke kerk) zijn beperkt. Pak Flori, een ex-directeur van de toeristenschool is lid van Raad van Toezicht van Stella Maris. Hij is aanwezig om zowel Educhild als de leiding van de school uit te leggen wat zij voor elkaar kunnen betekenen. Afgesproken wordt dat we begin 2014 nader gaan overleggen over de mogelijkheden om Stella Maris te ondersteunen.

Dag 4 – bezoek aan de Landbouwschool: in Datak, een plaats ca. 2 uur rijden van Labuan

Marjon Tjia neemt de Arak als welkomstdrank in ontvangst

Marjon Tjia neemt de Arak als welkomstdrank in ontvangst

Bajo is deze school gevestigd.  De reis voert over een hobbelige en natte weg. Ook hierworden we met groot enthousiasme ontvangen met welkomst woord, een haan en Arak. We krijgen een goed voorbereide presentatie met wensenlijst en al. Het is al laat in de middag en het wordt enigszins donker. De school bezuinigt op energie en we kunnen elkaar met moeite in de ogen kijken. Toch is de boodschap duidelijk en helder. We vertrekken te midden van een enorme wolk van enthousiaste kinderen en studenten.

’s Avonds concluderen we dat deze reis een onuitwisbare indruk nalaat en zijn we blij dat we de scholen bezocht hebben. Flores en onze toeristenschool laten wederom zien hoe we met weinig middelen een enorme impact kunnen hebben op dit mooie land.

Laat een reactie achter

Required fields are marked *.


Warning: Parameter 2 to qtranxf_postsFilter() expected to be a reference, value given in /var/www/vhosts/educhild.nl/httpdocs/wp-includes/class-wp-hook.php on line 308


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.