Warning: Parameter 2 to qtranxf_postsFilter() expected to be a reference, value given in /var/www/vhosts/educhild.nl/httpdocs/wp-includes/class-wp-hook.php on line 308
Zo ga je om met onbenut talent - EduChild

Zo ga je om met onbenut talent

27-09-2018 - Door Javelyn Westerveld

In het modern ingerichte Secoya bedrijven verzamelgebouw in Utrecht is ‘onbenut talent’ het onderwerp van de middag. Samen met Focus Orange organiseren we dit seminar, om het 15 jarig jubileum te vieren van de stichting. Specialisten Rob Fijlstra, Jessica Rehe en ervaringsdeskundige Jelle Marchand nemen ons mee in hun visie op de belangrijke vraag: hoe ga je om met onbenut talen?

Inzicht in voorkeuren Millenials

Meer inzicht wordt gegeven in de voorkeuren van millenials door Jessica Rehe. Bij advocatenkantoor Pells Rijcken & Drooglever Fortuijn staan ze voor de uitdaging om voor de kleine excellente groep pas afgestudeerde advocaten als werkgever het verschil te maken. Door met ze in gesprek te gaan bleek waar ze behoefte aan hadden, namelijk transparantie in carrière-mogelijkheden in de advocatuur. Door dit stapje voor stapje meer inzichtelijk te maken bleef geen talent onbenut.

Van excuses naar talentontwikkeling

Het werken op scholen, met jonge talenten brengt uitdagingen met zich mee. Zeker wanneer de jongeren afkomstig zijn uit achterstandswijken en het personeel is uitgeblust. Jelle Marchand, directeur bij ROC Mondriaan in Den Haag is niet zo goed in opgeven. Dus toen hij werd gevraagd voor een school die op het punt stond de deuren te sluiten, heeft hij direct ja gezegd. Er was een ziekteverzuim bij het personeel van 19%, door leerlingen die niet willen leren, huiswerk niet maken en spijbelen. ‘De uitdaging van mijn school is te achterhalen waar een student goed in is. We zijn uit de vicieuze cirkel van excuses gestapt en we zijn gaan kijken naar talent bij leerlingen en docenten’, zegt Marchand. Hierdoor is het personeel in zijn kracht komen te staan, die nodig is om het talent bij leerlingen naar boven te halen. ‘Docenten komen uit hun slachtofferrol en pakken de regie. Nu zijn we zijn nu een school voor talentontwikkeling’ sluit hij trots af. 

Vreugde voor het nemen van risico’s

‘Geen paniek, ook jouw baan gaat eraan!’ Begint Rob Fijlstra zijn energierijke betoog. We zijn opgeleid in een 2D wereld maar leven in een 3D wereld, waar een ander soort leiderschap nodig is, die de onzekerheid van verandering omarmt. RisicoVreude noemt Rob dit, zoals zijn gelijknamige boek. Rob weet als geen ander een boeiend verhaal neer te zetten over hoe om te gaan met de hedendaagse ontwikkelingen waar menig werknemer en ondernemer mee worstelt.

Talentvolle leerlingen als rolmodel

Ook de school voor Toerisme heeft grote uitdagingen als het gaat om onbenut talent vertelt Marjon Tjia, projectleider bij EduChild. ‘Bij alles wat we opstrarten moeten we veel effort steken om ervoor te zorgen dat het niet mislukt. Tot het plan kwam om een kleine groep getalenteerde leerlingen toeristische wandelroutes te laten uitzetten, onder begeleiding van een ervaren Engels sprekende gids. Met succes!’ zegt Marjon. Dit heeft ertoe geleid dat leerlingen nu zelf vragen om deze praktijklessen te mogen volgen en ze ook heel graag in aanmerking komen voor extra lessen Engels.

Bedankt! Terima kasih!

Een leerzame middag waar voor een ieder veel te halen viel. Bedankt voor je komst en bijdrage, hopelijk blijf je ons volgen via ons schoolplein op Facebook en draag je de leerlingen in Indonesië, blijvend een warm hart toe.

Met speciale dank aan Ans de Wijn, Fijlstra & Wullings, Focus Orange, Kars Consulting, xyz decoraries, Bridge2food, ManagementWise, ROOTZ kitchen, Secoya en alle helpende handen die hebben meegewerkt om dit bijzondere seminar mogelijk te maken.

Laat een reactie achter

Required fields are marked *.


Warning: Parameter 2 to qtranxf_postsFilter() expected to be a reference, value given in /var/www/vhosts/educhild.nl/httpdocs/wp-includes/class-wp-hook.php on line 308


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.